Flores - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Meuk - WaarBenJij.nu Flores - Reisverslag uit Labuanbajo, Indonesië van Meuk - WaarBenJij.nu

Flores

Door: Meuk

Blijf op de hoogte en volg Meuk

07 December 2013 | Indonesië, Labuanbajo

Op 7 december kwamen we, na een stopover van een dag in Bali, aan in Labuan Bajo. Labuan Bajo is het vertrekpunt voor Komodo National Park. Elke dag vertrekken meerdere bootjes vanuit de haven om de beruchte Komodo varaan te bekijken op Rinca of Komodo en om de vele mooie duik- en snorkelspots te bezoeken. Wij hebben een dagje een duiktrip gemaakt en we zijn een dagje met de boot naar Rinca geweest.

Eén van de duikspots is Makasar reef, ook wel bekent als Mantapoint. De naam zegt het al: hier zijn de manta's te vinden en we hebben ze ook 'gevonden'! Vrijwel direct nadat we het water ingingen, zagen we daar de immense contouren van een Manta door het water zweven. Uiteindelijk hebben we er 4 of 5 gezien, waarvan de grootste ongeveer 7m was!
De mooiste duikspot bleek Batu Bolong, waar het nog vele intacte koraal en de vele vissen op eigenlijk een zeer klein oppervlak te vinden zijn. Al zwemmend tussen twee 'muren' van koraal is er genoeg te zien. Maar ook zonder deze duikspots en de Komodo varaan is het National Park, waarin je uren kan rondvaren tussen en langs de vele eilandjes, de moeite waard.

Naast het Komodo National Park heeft Flores nog meer in petto. Dit fantastisch mooie eiland met veel bergen, afgewisseld met rijstvelden en mooie kustlijnen is een feestje voor het oog. De keerzijde is echter dat de kleine dorpjes verbonden zijn met bochtige bergwegen (wegen is een groot woord, het was bijna onmogelijk dat twee auto's elkaar konden passeren zonder uit te wijken). De busreizen voelden daarom aan als een achtbaan, zonder loopings, maar wel met prachtig uitzicht. Ook de sfeer in de bus zit er goed in. Het volume van de geluidsinstallatie staat volledig open gedraaid. Indonesische smartlappen worden afgewisseld met rock en hardcore, puur genieten.

Onze tweede bestemming 'Bajawa' was zo'n klein bergdorpje, gelegen tussen de vulkanen. Hiervandaan kan je uitstapjes maken naar de traditionele dorpjes, de natuurlijke hotsprings en de vulkanen. Een mooi dorpje, maar verder weinig te beleven.

Na een volgende 7 uur durende achtbaan kwamen we aan in 'Moni'. Vanuit Moni kan je gemakkelijk op een scooter of 'ojek'(scooter met chauffeur) naar het Kelimutu National Park, wat vooral bekend staat om haar drie vulkanische meren. Deze drie meren liggen naast elkaar en hebben alle drie een andere kleur, welke kan veranderen wanneer de zon erop schijnt. Alleen de turquoise blijft t zelfde. De bevolking gelooft dat de ziel na de dood, afhankelijk van afkomst en leeftijd, in één van de meren terecht komt. Maar naast dit interessante verhaal ook gewoon erg mooi om te zien.

Na een weekje Flores vlogen we op 14 december alweer vanaf Ende, met een stopover van een dag in Bali, naar Padang, Sumatra. Want ondanks dat Flores een fantastisch mooi eiland is met heel vriendelijke mensen, het bleek qua transport en slapen ook wel het duurste eiland tot nu toe.

• 13 Januari 2014 - 12:07

Daan:

Ziet er te gek uit Dame en Heer! Teun, je baardje begint ook al lekker te komen ;-).

Groet!

Je neef

• 13 Januari 2014 - 16:25

Tim Groot:

Ik kan jullie niet betrappen op een 'je maakt niks mee' moment. Dat komt in nl weer :-)

• 13 Januari 2014 - 19:40

Mandy:

Hey!
    Leuke verslagen! Jullie hebben genoeg meegemaakt en gezien!geniet
    Ervan! Hier is het koud en vooral erg nat! Weten jullie al wanneer jullie terug komen;P
    Tot apps! Xx

• 13 Januari 2014 - 20:27

Leonie:

Hoi, ik zag (via facebook) nu pas dat jullie reisverslagen hadden geschreven. Meteen de andere ook gelezen. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan zeg!! Ook mooie foto's. Geniet nog de komende maanden. Ik zal jullie verhalen volgen de komende tijd.

• 13 Januari 2014 - 21:45

Jan:

Wow en ook weer een paar beeldschone plaatjes! Ik zie al een paar mooie opties voor aan de muur...... Naast de prachtige zonsondergang (beauty), selfies, landschappen etc. ben ik een superfan van de 2 quat (?)kauwende vrouwen tegen die wittige achtergrond, juweeltje. X

• 15 Januari 2014 - 12:35

Ineke:

Dat ziet er jaloersmakend mooi uit, wat 'n prachtige foto,s en wat hebben jullie al veel gezien en gedaan.
    Geniet maar verder!!! Ik ben benieuwd naar jullie volgende verslag???

• 15 Januari 2014 - 21:34

Marty:

Hey Maaike en Teun, leuk om te lezen volgens mij vermaken jullie je prima
    Veel plezier verder, maar dat zal wel lukken

• 18 Januari 2014 - 18:39

Paul:

Wat een afschuwelijke tocht, afzien zeker, zwaar ook, toch .........nee prachtig en geweldige foto' s genieten.

Groet Paul